dimarts, 6 de gener del 2015

PARLAR DES DEL COR

Expressar allò que sentim amb seguretat i de manera respectuosa és una assegurança per a tenir relacions saludables.
Quants cops has volgut expressar alguna cosa que et passa i has acabat discutint amb la persona en qüestió? O potser ni tan sols has pogut formular les paraules...


Molt sovint sentim la necessitat de comunicar el que ens passa, el que necessitem, el que desitgem i no sabem massa com fer-ho. Malauradament massa sovint això crea conflictes innecessaris que ens fan mal i que danyen les nostres relacions.
Hi ha tres coses vitals a tenir en compte quan volem expressar el que ens passa.
La primera és tenir clar allò que em passa i allò que vull aconseguir dient-ho. Per a fer-ho cal ser honestos amb nosaltres mateixos, molt honestos. Es tracta de donar-me temps per a sentir-me, per aprofundir. Normalment apareixen emocions més superficials primer que amaguen altres emocions i/o necessitats. És important reconèixer-les, perquè sinó mai puc aconseguir allò que desitjo, ja que no ho tinc clar ni jo. Si m’enfado amb tu perquè no m’has trucat, primer miro si estic enfadat o si potser estic trist o tinc alguna por. I després em pregunto què em provoca aquesta emoció? Que no m’hagis trucat? O hi ha alguna cosa més? I finalment la pregunta més important, què necessito o vull?
Un cop sé tot això és moment de transmetre el que em passa. Aquí entra la segona part, que és parlar sobre mi, d’allò que em passa i no del que crec que et passa a tu. Jo només sé el que em passa a mi i aquesta és la informació que és important que et transmeti. A més, si parlo de tu és molt probable que et sentis jutjat i fàcilment et posis a la defensiva. És molt diferent dir “m’has traït” que “m’he sentit traït”. I no només és diferent dir-t’ho, sinó que també es diferent dir-m’ho.
I la tercera és connectar amb el cor. Parlar des de l’amor i el respecte. Recordar qui ets i el que verdaderament sento per tu. I en el cas de persones a les que no estimem o no estimem tant, recordar que tu ets una persona amb les teves virtuts i les teves limitacions, tal com ho sóc jo, ni millor ni pitjor.
Aplicar-ho requereix posar consciència en allò que sentim i expressem, de parar abans de reaccionar, de deixar-nos sentir i buscar amb cura les paraules. I poc a poc tot això es va incorporant en nosaltres i aquesta consciència existeix sense cap esforç.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada